آموزش ساخت قفس کبوتر

ساخت قفس کبوتر

آموزش ساخت قفس کبوتر به صورت کاربردی

با یکی از مطالب وبلاگ سایت اهنشو در خدمت شما هستیم. امروز می‌خواهیم پبرامون طریقه ساخت قفس کبوتر بصورت کاربردی صحبت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی پیرامون آن بدست آورید.

ساخت قفس پرنده

پرورش پرندگان بصورت عمده سبب باعث ایجاد اشتغال، کسب درآمد و سودآوری می‌باشد. بدلیل کم آزار و بی دردسر بودن پرندگان، صنعت پرورش آن مورد توجه قرار گرفته است. یکی از پرندگانی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته، کبوترها هستند.

اغلب افراد به علت سود بالایی که پرورش کبوتر ها دارد، اقدام به شروع این کسب و کار می‌نمایند. اما جهت پرورش این کبوترها، محل مناسب نگهداری آنها، اولین فاکتوری که شما نیاز خواهید داشت. بهترین مکان جهت نگهداری کبوترها قفس های استاندارد هستند.
بنابراین امروز قصد داریم مراحل ساخت قفس را به صورت مرحله ای و کاربردی خدمتتان ارائه نماییم. پس تا پایان همراه ما باشید. مطالعه این مطلب حدود 5 دقیقه زمان می‌برد.

وسایل لازم برای ساخت قفس کبوتر

باید اندازه ی قفس را بر اساس تعداد و اندازه ی کبوترها در نظر بگیرید. تعداد کبوترهای شما، اندازه‌ی قفس را تعیین می کند. اندازه ی مناسب کمک می کند تا کبوترها فضای کافی برای رشد و زندگی کردن داشته باشند.

  1. صفحه‌های توری سیمی (توری مرغی یا توری حصاری یا توری گابیون)
  2. الوارهای چوبی تصفیه نشده ( مطمئن شوید موادی را که برای ساخت قفس کبوتر به کار می برید، سمی نباشند. الوارهایی که از چوب های سمپاشی شده تهیه شده اند؛ برای کبوتر های مضر هستند؛ چرا که ممکن است کبوترها به آنها نوک زده و برایشان مشکل آفرین شود.)
  3. میخ منگنه و میخ فولادی (فقط از سیم فولاد ضد زنگ استفاده کنید)، چکش، اره، قیچی برش سیم و…

به جهت آنکه بازار مدام در حال تغییر است، نمی توان هزینه ی مقطوعی برای تهیه ی مواد اولیه در نظر گرفت. اما می‌توان گفت برای تهیه ی مواد اولیه ی مرغوب که به سلامت کبوترها آسیبی نرساند، مستلزم صرف هزینه ی زیادی خواهد بود.

ترسیم ابعاد کلی قفس کبوتر

تصور کنید که قفس پرنده پس از پایان کار باید چگونه باشد. هر آن چیزی که تصور می‌کنید بر روی کاغذ بکشید. یک قفس مکعبی شکل را بر روی کاغذ ترسیم کرده و ابعاد دقیق هر طرف را مشخص کنید.

ساده ترین روش ساخت قفس کبوتر استفاده از طرح مربع و یا مستطیل است. به هر حال طرح خود را بر روی کاغذ ترسیم کنید.
شما نیز باید این نکته را به هنگام ساخت قفس در نظر بگیرید، که ابعاد را با توجه به تعداد کبوترها در نظر بگیرید. تا کبوترها از فضای کافی برای رشد و زندگی برخوردار باشند.

ساخت قفس کبوتر با سیم توری مناسب

از سیم توری استفاده کنید؛ برای این کار شما می‌توانید از توری‌ فلزی موجود در بازار استفاده نمایید از توری‌هایی همانند توری مرغی، توری حصاری و یا توری گابیون؛ در ضمن در رابطه با ضخامت آن باید گفت که حداقل ضخامت باید 2 میلی متر باشد.

چرا که اگر تور از ضخامت کافی برخوردار نباشد ممکن است بر اثر نوک زدن پی در پی پرندگان پاره شود. اینگونه هم کبوتر ها قادر به فرار کردن هستند؛ هم شما برای تعویض سیم ها دچار مشکل می شوید. به همین جهت از همین ابتدا سعی کنید، توری مورد نظر را طوری انتخاب کنید که هم ضخامت مناسب داشته باشد و هم فاصله‌ ی میان سیم های آن مناسب باشد؛ تا کبوترها قادر به فرار کردن نباشند. به علاوه حیوانات شکارچی پرندگان همانند: گربه، قادر نخواهند بود به قفس کبوترها آسیب برسانند.

به همین جهت است که قفس های آماده‌ و استاندارد از مفتول گرم گالوانیزه‌ ساخته شده اند. این قفس‌ها مقاوم بوده و دسترسی حیوانات را به داخل قفس غیر ممکن می‌سازد.

ساخت قفس کبوتر و قاب های آن

اولین مرحله جهت ساخت قفس درست کردن قاب‌های قفس کبوتر است. با توجه به اندازهایی که در نظر گرفته اید، شروع به بریدن الوارها کنید.
اکنون بوسیله میخ و چکش الوار ها را دو به دو به هم متصل کنید. سپس بقیه ی قطعات را بصورت قاب های مربعی و یا مستطیلی شکل، به هم متصل کنید.

در نظر داشته باشید؛ که کدام الوار مربوط به طول و کدام الوار مربوط به عرض است. شما برای ساخت قفس کبوتر به 6 عدد قاب جهت استفاده برای کف، سقف و دیواره ها نیاز خواهید داشت.

اندازه ی الوارها در ساخت قفس کبوتر می‌بایست چگونه باشد؟

مطمئن شوید آفت کشی بر روی چوب ها اسپری نشده باشد.علاوه بر آن الوارهای شما نباید سمی باشد. بهتر است در استفاده از الوارها ضخامت مناسب را مدنظر قرار دهید. باید ضخامت آن‌ها حداقل 2 الی 3 سانتیمتر باشد.

این میزان ضخامت به شما اطمینان می دهد که قفس محکمی خواهید داشت. به علاوه هنگام سر هم کردن الوارها، ضربات چکش موجب شکسته شدن و یا ترک خوردن آنها نمی‌شوند. از همه مهمتر به هنگام اتمام کار اسکلت قفس شما مقاومت خوبی خواهند داشت.

بدلیل آنکه قفس‌ها را مدام شستشو می‌دهند. به همین دلیل لازم است قفس از مواد اولیه ی مناسب ساخته شود و دارای بدنه ی محکم باشد.
به همین دلیل است که قفس های آماده از بهترین مواد اولیه ای ساخته می شوند.

منگنه کردن صفحات توری به قاب ها در ساخت قفس کبوتر

پس از ساخت 6 عدد قاب مورد نظر را، نوبت به وصل کردن صفحه‌های توری به قاب ها می‌شود. با کمک اسلحه منگنه هر کدام از صفحه های توری را به قاب هایی که ساخته اید؛ بچسبانید. برای این کار می توانید؛ قطعه ای از صفحه ی توری را که به اندازه ی قاب شما است انتخاب کنید.
سپس با استفاده از یک اسلحه منگنه گوشه های سیم توری را به گوشه های قاب متصل کنید. اگر سیم شما از قبل بریده نشده است، از قیچی‌های مخصوص برای برش‌ها استفاده کنید.

ساخت قفس پرندگان

سعی کنید سیم را تا حد ممکن محکم کنید. فاصله منگه‌ها می‌بایست حداکثر 2 سانتیمتر باشد به عبارتی هیچ فاصله ای را بیشتر از 2 سانتیمتر بدون منگنه باقی نگذارید.

این کار مانع ورود شکارچیان به داخل قفس می شود؛ در ضمن به جلوگیری از فرار پرندگان کمک می کند. قفس های آماده علاوه بر استحکام کافی، به این شکل ساخته می‌شوند و از دسترس شکارچیان مصون می مانند.

نکات مهم به هنگام ساخت قفس کبوتر

میخ ها و منگنه ها میبایست کاملا داخل چوب ها فرو رفته باشند. چرا که برآمدگی در منگنه ها و یا میخ ها، باعث آسیب رساندن به پرندگان می شود.
همچنین جنس صفحه های توری انتخابی شما همچون قفس‌های استاندارد کبوتر باید در حین محکم بودن نرم باشد؛ تا کبوترها از تماس با آنها آسیب نبینند.
این نکات را برای هر 6 قاب رعایت کنید. اگر اسلحه ی منگنه ندارید، برای چسباندن صفحه توری به قاب ها می توانید؛ از میخ های یو شکل استفاده کنید.

ساخت درب قفس کبوتر

در ابتدا لازم است بیان کنیم که قفس های آماده دارای درب های استاندارد هستند. بطوری که علاوه بر آنکه از فرار کبوترها جلوگیری می‌کنند؛ هنگام انتقال کبوترها به داخل قفس و یا خارج کردن آنها، هیچ صدمه ای نخواهند دید.
صفحه ی توری را به اندازه ای که برای درب قفس مد نظر گرفته اید (اصولاً این درب ها به اندازه ی کبوتر ها می‌باشد و مربعی شکل هستند) برش دهید.

یکی از قاب ها را که به دیواره اختصاص داده اید؛ کنار بگذارید. بطور مثال ابعاد 20 در 20 سانتی متر از وسط قاب و لایه ی توری جدا کنید. سپس به کمک بست های مناسب تکه مربعی را که از سیم توری جدا کرده و از قسمت بالای جایی که برش داده‌اید، دوباره به قفس وصل کنید.

سرهم کردن قطعات قفس کبوتر

اکنون به کمک میخ فولادی، 6 قطعه ای را که آماده کرده اید سر هم کنید. دقت داشته باشید که میخ ها درست در وسط الوار قرار بگیرند؛ تا از اطراف به بیرون یا داخل قفس هدایت نشوند.

در آخر می توانید برای جمع آوری فضولات پرندگان، یک قطعه چوب را در زیر قفس قرار دهید؛ تا در هنگام شستشوی فضولات کار شما ساده تر باشد.
سینی هایی که در قفس‌های آماده، جهت جمع آوری فضولات پرندگان استفاده می‌شود، از جنس ورق گرم گالوانیزه ساخته شده اند و قابلیت شستشوی مداوم را دارند.

صرفه‌ی اقتصادی ساخت قفس کبوتر

جهت جلوگیری از بیماری و تلفات در نگهداری از پرندگان میبایست، قفس کبوتر باید مداوم استرلیزه شود؛ تا کبوترها دچار بیماری و تلفات نشوند. برای این منظور میبایست مدام مورد شستشو قرار گیرند.

هر چه قفس از جنس بهتری ساخته شود طول عمر آن بیشتر خواهد بود. اما در نظر داشته باشید؛ که قفس های دست ساز از چوب و سیم توری ساخته می شوند.
بنابراین هر چقدر هم از مواد اولیه ی مناسب ساخته شده باشند؛ باز هم در مقایسه با قفس های آماده از دوام کمتری برخوردار هستند. چرا که چوب ها در مقابل آب مقاومت زیادی نداشته و در نهایت باد می‌کنند و کیفیت خود را از دست می دهند.

مدیریت فضا

از ویژگی‌های قفس‌های دست ساز می‌توان به یک طبقه ای بودن آن اشاره کرد در حالی که قفس‌های آماده بصورت چند طبقه هم تولید می‌شوند؛ که در مقایسه با فضایی که قفس‌های دست ساز به خود اختصاص می‌دهند، به راحتی می تواند کبوترهای بیشتری نگهداری کرده و از پرورش آنها سود ببرید.

ساخت قفس

همچنین لازم بذکر است که قفس های آماده از ظاهر بهتر و زیباتری نسبت به قفس های دست ساز برخوردار هستند.

از همه مهم تر امکاناتی همانند آبرسانی اتومات باعث می‌شود کبوترها بطور مدام به آب سالم و تازه دسترسی داشته باشند. به همین دلیل امکان ندارد کبوترها دچار بیماری ناشی از مصرف آب آلوده یا کم آبی شوند.

آموزش ساخت قفس کبوتر

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا