لزوم طراحی و ساخت پله اضطراری

پله اضطراری

پله اضراری یا پله فرار چیست؟

با یکی از مطالب وبلاگ سایت اهنشو در خدمت شما هستیم. امروز می‌خواهیم پبرامون کاربرد ورق پانچ آجدار یا همان ورق مشبک آجدار و توری کششی یا همان مش کششی در ساخت پله‌های اضطراری یا همان پله فرار صحبت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

توری کششی در پله فرار

پله اضطراری نوعی راه خروج در زمان وجود بحران هایی مانند: زلزله، آتش سوزی و یا شرایط اضطراری دیگر، که استفاده از راه پله یا آسانسور بجهت خطر آفرین بودن، امکان پذیر نیست، می‌باشد. این پله ها در داخل یا خارج ساختمان تعبیه می شوند.

این نوع سازه اولین بار در کشور فرانسه طراحی و اجرا شد؛ و بتدریج در اروپا و سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفت اما در صورت مورد نیاز بودن آن برای ساختمان‌ها، همچنان از پله‌های اضطراری در ایران بطور جدی و گسترده استفاده نمی‌شود.

اگر برای ساختمان خود نیاز به پله فرار فلزی دارید می توانید با مواد اولیه آن را که ورق پانچ آجدار و توری کششی می‌باشد، با بهترین کیفیت و کوتاه‌ترین زمان ممکن از گروه صنعتی اهنشو تهیه فرمایید.

پله فرار در چه ساختمان‌هایی مورد نیاز است؟

این پله‌ها در سازه‌هایی با ارتفاع بالای 23 متر و باتوجه به مدل سازه، داخل یا خارج آن نصب می‌گردد. از مهمترین وپژگی‌های آن باید دسترسی آسان افراد به طبقات مختلف را برشمرد. با توجه به تبدیل شدن مدل خانه‌ها از ویلایی به آپارتمانی اهمیت این پلکان افزایش یافته است.

ورق کششی در پله فرار

پله اضطراری تنها راه خروج در زمان وقوع بحران برای افراد، مخصوصاً ساکنین طبقات بالای ساختمان می‌باشد. البته که در حال حاضر به دلیل نبود فضای کافی، افزایش هزینه، بی توجهی به حفظ جان ساکنین، کاهش متراژ ساختمان‌ها و در نظر نگرفتن استانداردهای ایمنی لازم و … ؛ باعث اجرا نشدن طرح پله فرار در آپارتمان‌ها شده است.

درحادثه 11 سپتامبر که منجر به آتش‌سوزی برج‌های تجارت جهانی در نیویورک شد. به دلیل نداشتن راه فرار، افراد حاضر در برج، خود را از پنجره به پایین پرت ‌کردند. این صحنه دردناک که تصوّر آن هم برای هر شخصی عذاب آور است، در گوشه‌ای از جهان به واقعیت تبدیل شد.

در جهان چنین رویدادهایی تاکنون کم رخ نداده است. راه‌حل مفید در نجات جان افراد محبوس، در این‌گونه حوادث استفاده از پله فرار یا پله اضطراری (Fire Escape Stairs) می‌باشد.

اهمیت پله اضطراری

احتمال آتش‌سوزی در طبقه‌ پایین‌تر، یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های آتش‌سوزی در ساختمان‌های چند طبقه است. در چنین مواقعی راه‌های فرار برای کسانی که در طبقات بالا گیر کرده‌اند، در هنگام شروع آتش مقدور نیست.

در این موارد، گرما و دود می‌توانند مسیرهای خروجی معمول ساختمان را مسدود ‌کنند؛ اما پله فرار یک گزینه عالی برای خروج است. زیرا در حالی که آتش در داخل شعله می‌گیرد، مسیر خروجی به راحتی در دسترس افراد طبقات بالایی قرار دارد، تا از ساختمان خارج شوند.

طراحی پله اضطراری

همانگونه که ساختمان‌ها بلند و بلندتر می‌شوند، استفاده از پله فرار محدودیت خاص خود را دارد. پله اضطرار جای خود را به روش‌های جدیدتر می‌دهد. اگرچه در گذشته از آسانسورها به عنوان ابزار برای فرار از آتش استفاده نمی‌شدند، اکنون به عنوان یک روش تخلیه احتمالی برای ساختمان‌های بلند مرتبه و آسمان خراش‌ها در نظر گرفته می‌شوند. راه حل‌های جایگزین دیگر چتر نجات، سرسره و آسانسورهای تاشو هستند.

جهت شناخت بهتر پله فرار و بررسی استانداردهای آن در ادامه همراه ما باشید. فلزات نسبت به سایر مواد از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. فلزات در برابر تغییر شکل و خوردگی بسیار مقاوم هستند. بعلت همین دوام و مقاومت، نیاز به تعمیر، رنگ و بازسازی ندارند.

به همین دلیل، فلز در ساخت پله فرار بسیار مورد پسند مهندسان و طراحان گردیده است. این متریال به صورت قطعات پیش ساخته در کارخانه تولید شده و سپس در محل مونتاژ می‌شوند. این قطعات فلزی قابلیت جداسازی در مواقع بازسازی محل مورد نظر را دارند. و قابلیت بکارگیری در محل دیگر دارند.

در صورت هرگونه بازسازی در ساختمان به راحتی می‌توان این قطعات فلزی را جدا کرد و در موقعیت‌های دیگر مورد استفاده قرار داد.

انواع فلز مورد نیاز در ساخت پله فرار

آهن فرفورژه (Wrought Iron) و توری کششی یا ورق کششی

در ساخت پله اضطراری از فلزهایی همانند توری کششی یا آهن فرفورژه استفاده می‌شود.
از کشش و شکاف همزمان با الگوی منظم بر روی ورق فلزی، توری کششی تولید می شود؛ که به آن ورق کششی نیز گفته می شود.

ساخت پله اضطراری

آهن فرفورژه از آلیاژهای آهن-کربن ساخته می‌شود که حاوی بیش از 2 درصد نسبت کربن است. این آهن به جهت آن که ماده سمّی ندارد، در برابر دمای بالا و گرما مقاوم است و حرارت را به خوبی پخش می‌کند.

ورق فولادی یا ورق فلزی، ورق گالوانیزه

فولاد گالوانیزه فولادی است که به طور شیمیایی عمل می‌کند تا از خوردگی محافظت کند. برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی، با فلز «روی» آن را می‌پوشانند.

هنگامی که فولاد در مذاب غوطه‌ور می‌شود، روی سطح فولاد را با فلز «روی» می‌پوشاند. روی، نه تنها مانند رنگ به سطح فولاد می‌چسبد بلکه به بخشی از فولاد تبدیل می‌شود.

ورق آجدار، نوعی از ورق فولادی است که برآمدگی ‌ها و آج ‌هایی در سطح ظاهری خود دارد. ورق آجدار، قابلیت ویژه ‌ای در ایجاد اصطکاک دارد و این نکته، بسیاری از مشکلات صنعتی و غیر صنعتی را حل می‌ کند. ورق آجدار نوعی ورق گرم است که مانع از سرخوردن افراد و اشیاء می گردد.

گریتینگ استیل (Steel Grating)

گریتینگ‌های فولادی عموماً در قسمت‌های میانی پله‌ها به صورت نرده‌های پلکان فرار و یا به عنوان نرده بالکن استفاده می‌شوند. این نوع فلز در برابر شعله و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

امروزه، در اکثر ساختمان‌های چند طبقه از پلکان فرار در بیرون یا داخل ساختمان استفاده می‌شود. اغلب متریال ساخت پله اضطراری از فلز است و در احداث آن باید از ضوابط و استانداردهای مصوب استفاده کرد.

ورق آجدار در پله اضطراری

به طور کلی، پله فرار از قسمت‌های مختلف از جمله: تیر، شمشیری، کف پله، نرده و حفاظ تشکیل شده است.

در گذشته، این نوع پله یک جنبه بسیار مهم ایمنی برای تمام ساخت و سازهای جدید در مناطق شهری بود. پله فرار آتش اغلب در ساختمان‌های مسکونی چند طبقه تعبیه می‌شود.

مواردی مورد توجه در طراحی و ساخت پله فرار

  • ارتفاع پله نباید بیش از 18 سانتی‌متر و کف آن نیز نباید کمتر از 29 سانتی‌متر باشد.
  • شیب رمپ نباید بیشتر از 32 درجه باشد.
  • عرض پله‌ها، پاگردها و تمامی مسیرهای خروج باید یکسان و حداقل 90 سانتی‌متر باشد.

ضوابط ساخت پله فرار

از جمله ضوابط مهم در ساخت و طراحی پله فرار، می‌توان موارد زیر را برشمرد: پله فرار
  • راه خروج اضطراری نباید از آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و یا هر فضای دیگری که دارای درب است، عبور کند. ممکن است قفل شوند و یا به نحوی مسدود شوند نباشد. در واقع باید نقشه پله فرار فلزی به این گونه طراحی شود تا نیاز به عبور از این مکان ها نباشد.
  • برای قرار گرفتن پله فرار در کنار پنجره نما باید یک فاصله یک متری در نظر گرفته شود.
  • پله فرار باید از پشت بام تا کف خیابان امتداد پیدا کند و در تمام طبقات ساختمان دارای پاگرد باشد.
  • موقعیت پله اضطرار باید دور از راه پله عمومی بوده و دسترسی کلیه طبقات باید به آن میسر باشد.
  • پله اضطرار باید در نزدیک‌ترین فاصله از درب خروجی قرار گیرد.
  • به منظور جلوگیری از ریزش نزولات آسمانی و سقوط اشیاء، پله اضطراری بهتر است دارای سقف باشد.
  • پاخور تمام پله‌ها باید از یک جنس باشند و مهم است تدابیر لازم به منظور ممانعت از لغزندگی بر روی سطح در نظر گرفته شوند. (استفاده از ورق اجدار)
  • عرض پله‌ها و پاگردها و مسیر راه خروج نباید در هیچ قسمت از طول مسیر کاهش یابد.
  • عرض هیچ یک از دسترسی‌های خروج نباید از 91 سانتی‌متر کمتر باشد.
  • پله فرار از پشت بام تا کف تراز خروجی مشرف به فضای آزاد (حیاط یا خیابان) اجرا گردد.
  • ارتفاع نرده پله فرار حداقل 80 سانتی‌متر و فاصله حفاظ داخلی حداکثر 10 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  • دو طرف پله فرار دارای گارد محافظ با میله‌های عمودی و حداقل ارتفاع 120 سانتی‌متر باشد.
  • نصب روشنایی اضطراری برای نورپردازی راه پله در مسیر هر رمپ پلکان فرار باید پیش‌بینی شود.
  • بهتر است کف پله اضطرار با ورق اجدار با ضخامت حداقل 3 میلی‌متر پوشانده شود.
  • درب پله فرار باید حتماً درب به بیرون باز شود.
  • باید در راه پله شماره هر طبقه مربوط و علائم خروج اضطراری بنا بر نظر کارشناسان نصب شود.
  • به دلیل مقاومت و دوام بالای فولاد، بهتر است که جنس سازه پله اضطرار از فولاد باشد.

هزینه ساخت پله فرار

هزینه ساخت پله فرار به عوامل مختلفی از جمله میزان ورق فلزی بکار رفته در آن، ارتفاع پله، ارتفاع طبقات، محل قرار گیری و… بستگی دارد.

ورق گالوانیزه در پله اضطراری

منبع تصاویر: سایت www.spiral.uk.com

لزوم طراحی و ساخت پله اضطراری

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا